Home > Artikelen > Heerlijke chocolade
wachtwoord vergeten?
Heerlijke chocolade
Het goede van chocolade: chocolade maakt stoffen vrij in je lichaam die positief werken op je stemming en het bevat flavonoïden die gunstig zouden werken op hart- en bloedvaten. Om met de stemmingsstoffen te beginnen: het eten van chocolade maakt in beperkte mate serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Beide zijn zogenaamde neurotransmitters. Deze stoffen onderdrukken de pijnprikkel, geven een blij gevoel, stimuleren de eetlust en slaap. Het is een beperkt effect. Je kunt om die reden niet verslaafd zijn aan chocolade.
De flavonoïden of wel zijn anti-oxidanten zijn stoffen die in allerlei plantaardige voedingsmiddelen, vooral in groente en fruit, voorkomen. Ook in de cacao van chocolade. Ze hebben een gunstig effect op hart- en bloedvaten, met name op de bloedstolling en de soepelheid van de bloedvaten, blijkt uit de Zutphense ouderenstudie. Een onderzoek waarbij ruim 40 jaar mensen zijn gevolgd en waarvan de resultaten in 2006 in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift zijn gepubliceerd. Vier gram cacao per dag, dit staat gelijk aan 10 g pure en 13 g melkchocolade, is gunstig voor de gezondheid.
Aandachtspunten voor chocolade: chocolade bevat veel verzadigd vet en kan veel suiker bevatten. Het is daarmee zowel voor het gewicht, voor het cholesterol, als voor de conditie van het gebit iets om met mate te gebruiken. Immers verzadigd vet werkt bloedvatvernauwing in de hand. Vet levert 9 kcal per gram aan calorieën op. Witte chocolade bevat nauwelijks cacao en dus ook nauwelijks positieve stoffen.
Het advies: gebruik het met mate en kies bij voorkeur die vorm waarbij je vooral veel cacao hebt. Immers in de cacao zitten de bewezen waardevolle stoffen. Eet het omdat je het lekker vindt, eet het niet omdat het moet. De stoffen die in chocolade voorkomen, kun je ook met andere voedingsmiddelen, zoals met groente en fruit, binnen krijgen. Door het eten van chocolade maakt het lichaam serotonine en endorfine aan. Dit zorgt voor een gelukzalig gevoel.
Voor de mensen die niet te stoppen zijn als ze eenmaal aan chocolade beginnen, begin er niet aan. Houd jezelf niet voor de gek met de ‘goede stoffen die in chocolade zitten’. Want daarvoor bevat het te veel verzadigd vet en calorieën. Van pure chocolade is 10 g per dag al genoeg, dat is één blokje of één broodbelegging pure hagelslag. Voor degenen die maat kunnen houden: het is toch heerlijk om je zelf dagelijks te verrijken met een stukje chocolade en een glaasje wijn?
Bent u op zoek naar lichamelijke ontspanning? Of wilt u juist even uw hoofd leegmaken? Yoga kan voor u misschien de oplossing zijn. Er zijn verschillende typen yoga, van intensief tot rustig. Yoga is ideaal om lichaam en geest te laten samenwerken. Yoga… Lees meer over yoga
Heerlijke chocolade
Het goede van chocolade: chocolade maakt stoffen vrij in je lichaam die positief werken op je stemming en het bevat flavonoïden die gunstig zouden werken op hart- en bloedvaten. Om met de stemmingsstoffen te beginnen: het eten van chocolade maakt in beperkte mate serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Beide zijn zogenaamde neurotransmitters. Deze stoffen onderdrukken de pijnprikkel, geven een blij gevoel, stimuleren de eetlust en slaap. Het is een beperkt effect. Je kunt om die reden niet verslaafd zijn aan chocolade.
De flavonoïden of wel zijn anti-oxidanten zijn stoffen die in allerlei plantaardige voedingsmiddelen, vooral in groente en fruit, voorkomen. Ook in de cacao van chocolade. Ze hebben een gunstig effect op hart- en bloedvaten, met name op de bloedstolling en de soepelheid van de bloedvaten, blijkt uit de Zutphense ouderenstudie. Een onderzoek waarbij ruim 40 jaar mensen zijn gevolgd en waarvan de resultaten in 2006 in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift zijn gepubliceerd. Vier gram cacao per dag, dit staat gelijk aan 10 g pure en 13 g melkchocolade, is gunstig voor de gezondheid.
Aandachtspunten voor chocolade: chocolade bevat veel verzadigd vet en kan veel suiker bevatten. Het is daarmee zowel voor het gewicht, voor het cholesterol, als voor de conditie van het gebit iets om met mate te gebruiken. Immers verzadigd vet werkt bloedvatvernauwing in de hand. Vet levert 9 kcal per gram aan calorieën op. Witte chocolade bevat nauwelijks cacao en dus ook nauwelijks positieve stoffen.
Het advies: gebruik het met mate en kies bij voorkeur die vorm waarbij je vooral veel cacao hebt. Immers in de cacao zitten de bewezen waardevolle stoffen. Eet het omdat je het lekker vindt, eet het niet omdat het moet. De stoffen die in chocolade voorkomen, kun je ook met andere voedingsmiddelen, zoals met groente en fruit, binnen krijgen. Door het eten van chocolade maakt het lichaam serotonine en endorfine aan. Dit zorgt voor een gelukzalig gevoel.
Voor de mensen die niet te stoppen zijn als ze eenmaal aan chocolade beginnen, begin er niet aan. Houd jezelf niet voor de gek met de ‘goede stoffen die in chocolade zitten’. Want daarvoor bevat het te veel verzadigd vet en calorieën. Van pure chocolade is 10 g per dag al genoeg, dat is één blokje of één broodbelegging pure hagelslag. Voor degenen die maat kunnen houden: het is toch heerlijk om je zelf dagelijks te verrijken met een stukje chocolade en een glaasje wijn?